Śpiew w przedszkolu, czy jest potrzebny?

Śpiew jest bardzo ważną formą umuzykalnienia dla dzieci, gdyż ukazuje spontaniczność ekspresji, nie zależnie od tego, czy jest to wyśpiewana piosenka, której dzieci się nauczyły, czy też improwizacja.

Dużą część zajęć umuzykalniających w przedszkolu stanowi śpiewanie piosenek. Jest to świetne ćwiczenie fizyczne. Śpiewanie z prawidłowymi oddechami dotlenia organizm, rozwija aparat głosowy oraz działa przychylnie na rozwój klatki piersiowej. Podczas zabaw z piosenkami zaczynają doskonalić się zdolności muzyczne, takie jak pamięć, poczucie rytmu, wyobrażenia muzyczne oraz umacnia się głos.

W wychowaniu muzycznym piosenki uważa się za podstawowe formy muzykowania. Tekst sprawia, że jest ona powiązana z rzeczywistością dziecka. Wartościowa muzycznie piosenka przyczynia się do formowania smaku estetycznego. Dzieci, które uczęszczają do przedszkoli bardzo szybko trafiają na piosenki napisane specjalnie dla nich przez różnych kompozytorów, bądź też na proste piosenki ludowe. Treści piosenek są przeżywane emocjonalnie przez dzieci, dzięki czemu kształcą uczucia. W piosenkach są zawarte te elementy, które odgrywają ważną rolę: melodia, rytm, harmonia. Dziecięce piosenki mają w sobie także nastroje muzyczne, dzięki czemu można zaobserwować zachowanie dzieci.

Piosenki rozwijają inteligencję dzieci poprzez tematyki (np. piosenki o przyrodzie, o różnych zawodach czy też dniach świątecznych oraz słownictwo, dzięki nauce słów. Z racji nauki tekstu i częstym powtarzaniu można prowadzić ćwiczenia ortofoniczne, które to doskonalą prawidłową wymowę i właściwe akcentowanie słów. Strona muzyczna piosenki jest podporą do ćwiczeń słuchowo – rytmicznych, takich jak: wskazanie kierunku melodii wznoszącej lub opadającej, wskazywanie fragmentów cichszych i głośniejszych odnajdywanie najwyższych i najniższych dźwięków w piosence, wyklaskiwanie rytmu piosenki, czy rozpoznawanie piosenki z fragmentów.

Różnorodność repertuaru jest bardzo ważna. Należy do prostych piosenek specjalnie dla dzieci dodać kilka pieśni ludowych. W uznaniu wartości piosenek występuje różnica pomiędzy dziećmi, które uczą się na materiałach wybieranych z troską, a tymi, które są szablonowe. Uczenie piosenki jest dobrym ćwiczeniem pamięci. W pracy z grupą ucz pełni ono rolę wychowawczą, a zajęcia z piosenką pomagają dzieciom wstydliwym stać się odważniejszym i otworzyć się na nowe kontakty. Pomagają zjednoczyć i zintegrować grupę oraz wprawiają w dobry nastrój. Piosenka jest niezastąpionym składnikiem w wychowaniu estetycznym jak i w kreacji nad ogólnym rozwojem psychofizycznym.