Znaczenie muzyki w rozwoju dziecka

Muzyka jest nieodzownym elementem w życiu od okresu prenatalnego, aż do starości. Można ją usłyszeć codziennie w otaczającym środowisku: w radiu, w telewizji czy w przyrodzie. Znaczenie muzyki dla dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym jest bardzo ważne!

Pomaga w prawidłowym rozwoju i wpływa na ogólny stan dziecka. Nauczyciele powinni wykorzystywać w swojej pracy z dziećmi jak najwięcej form muzycznych, aby wyzwalać u dzieci potrzebę ekspresji i mobilizować do własnej twórczości.

W przedszkolu i szkole dziecko ma okazję do codziennego kontaktu z rówieśnikami, dzięki temu uczy się integracji i współdziałania w grupie. Codzienne wykorzystanie muzyki pomaga zauważać zmiany w aktywności dzieci. Stają się one śmielsze i odważniejsze w kontaktach z rówieśnikami czy osobami dorosłymi oraz uwrażliwiają się na potrzeby innych.

Muzyka jest popularną dziedziną sztuki wykorzystywaną w życiu każdego człowieka. Zapewnia energię, uspokaja, wpływa na emocje, wyrażanie własnych uczuć, wyobraźnię i nastroje. Wzmacnia relacje międzyludzkie. Edith Lecourt uważa, że muzyka wycisza osoby nadmiernie pobudzone. Według Angel Romanowskiej muzyka umożliwia likwidację bólu dzięki intensywnym impulsom do mózgu przechodzącym przez całe ciało. Człowiek odczuwa relaksację i szczęście, wraca mu chęć i nadzieja do życia. Badania amerykańskich psychologów Seashora – Brookesa i Browna pokazują powiązanie pomiędzy muzykalnością, a poziomem inteligencji. Natomiast Z. Borowska dostarcza argumentów na istnienie powiązania między umiejętnościami muzycznymi, a innymi dziedzinami. Wyniki badań dowiodły znaczenia muzyki na rozwój indywidualności człowieka.

Muzyka ma w sobie wartości wychowawcze takie jak: kształtowanie kultury muzycznej, doskonalenie smaku, rozwijanie umiejętności słuchania, rozumienie własnej psychiki, obyczajów, warunków życia; rozbudowanie zainteresowań i sympatii do ludzi, kształtowanie umiejętności wypowiadania się, odczuwanie piękna, oddziaływanie na dyspozycję dziecka o pracy oraz na pamięć, rozwijanie poczucia więzi grupowej czy też samodzielności. Reasumując, kontakt dziecka z muzyką umożliwia rozwój pełni człowieczeństwa, a ponadto pobudza i rozwija u dziecka różnorodne zdolności umysłowe, uczuciowe i praktyczne.

Nasze najbliższe otoczenie żyje muzyką. Muzykę dostrzegamy w odgłosach przyrody: w szumie drzew, spadających kroplach deszczu brzęczących o szyby, śpiewie ptaków, płynących strumykach; w odgłosach ulicy: w alarmach, tętencie kopyt, klaksonach samochodów, nadjeżdżających pociągów, a także w domowych odgłosach z pobrzmiewania szklanek, garnków czy nastrojowych dzwoneczków. Świat, który otacza dziecko ma znaczenie dla jego nastawienia do muzyki i rozwijania jego predyspozycji na piękno.

Aktywność muzyczna ma znaczenie dla rozwoju fizycznego dziecka. Praktyka głosowa i oddechowa rozwija płuca, krtań, struny głosowe, dzięki czemu ulepsza się aparat mowy dziecka. Ćwiczenia oddechowe prowadzone przy muzyce i śpiewie, są jedyną okazją do rozwoju potencjału głosowego dziecka w przedszkolu. Biegłość stosowania różnej artykulacji głosowej i świadomy oddech pozyskuje dzięki zabawom czy piosenkom. Motoryka dziecka jest rozwijana dzięki grze na instrumentach i ruchowi przy muzyce. Motoryka rąk formułuje się podczas klaskania, uderzania o kolana, pstrykania palcami, a także dzięki naśladowaniu ruchów w zabawach muzyczno – ruchowych. Motoryka nóg dokonuje się podczas tańców, skoków czy biegów.

Muzyka ma wielkie znaczenie dla zdolności i umiejętności takich jak wzrost wiary we własne siły i doskonalenie swojej samooceny. W dzisiejszych czasach, odbiór przekazu pozwala słyszeć muzykę, a nie jej słuchać. Muzyka towarzyszy w życiu każdemu człowiekowi, jednak często jako tło akustyczne. Nie powinno się do tego dopuszczać, dlatego już od najmłodszych lat trzeba dbać o muzykalność dziecka. Dziecko powinno być wprowadzane w świat muzyki. Poprzez muzykę dziecko nabywa wgląd w siebie,

Głównym celem kształcenia muzycznego jest doprowadzenie do jak najlepszego ogólnego rozwoju dziecka. Skuteczność uzdolnień muzycznych zależy jednak od wrodzonych skłonności. Struktura uzdolnień muzycznych zawiera wrażliwość na elementy muzyki takie jak: czas trwania dźwięku, wysokość i barwę, oraz wrażliwość na treści emocjonalne zawarte w utworach, zwaną muzykalnością. Muzykalność jest efektem wychowania i kształcenia. Każdy człowiek ma w sobie kompetencje do muzyki, jest jednak tak, że u niektórych ludzi - poprzez brak kształcenia muzycznego w najbardziej podatnym na to wieku - ona zanika